keskiviikko 29. elokuuta 2012

pjs muisteloita osa 7

isi

isyys. se tarkoittaa eri ihmisille erilaisia asioita. jotkut tulevat isäksi jo nuorena. jotkut eivät voi saada lapsia ollenkaan. joillakin on vähän parempi isähahmo, joillain ei ole isähahmoa ollenkaan. joidenkin kohdalla isä voi olla joku muu kuin oma biologinen isä.
isä voi sanana tarkoittaa eri asioita. kristillisessä kirkossa pappia kutsutaan isäksi. maatiloilla on tilan isäntä. isyys on mielestäni huolehtimista ja rakastamista.
ennen vanhaan isän tehtävänä oli tuoda perheelle rahaa ruokaan. isä myös piti kurin kohdallaan. isä oli perheen pää. minulle isä on se joka pitää huolen kaikesta.
nykypäivänä isä voi olla myös se joka lapsien synnyttyä jää kotiin. joissain perheissä se on ihan hyväkin juttu että äiti jatkaa työelämässä ja tuo rahan ja ruoan perheelle. mielestäni on aika vanhanaikaista olettaa heti että äiti jää automaattisesti kotiin lasten kanssa. mutta se että mies jää kotiin lasten kanssa ja äiti tienaa enemmän voi olla miehelle itsetuntokysymys.
miksi pitää olla erikseen juhlapäivä isälle tai äidille tai ystäville? minä luulen että kaikki me rakastamme läheisiämme ihan muinakin päivinä. miksi emme ostaisi isillemme niitä reino tossuja vaikka huhtikuun viimeinen päivä? miksi pitää erikeen olla päivä jolloin on ihan luvallista lahjoa ja hemmotella läheisiä?
itse laitan isänpäivän samaan kategoriaan kuin äitienpäivän tai ystävänpäivän. mielestäni nämä päivät ovat tehty sitä varten että ihmiset tuhlaisivat mahdollisimman paljon rahaa kaikkeen turhuuteen.
minä en tunne kunnolla biologista isääni, hän ja äitini erosivat minun ollessa vielä aivan pieni. äitini löysi kuitenkin uuden miehen. tämä mies on ollut minulle isi. maailman paras isi jolle voin kertoa mitä vain haluan. hän ymmärtää minua ja pitää minusta huolen. minä rakastan ystäviäni, äitiäni ja isääni ihan yhtä paljon kaikkina muinakin päivinä vuodesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti